
In onze zoektocht naar mensen die mijnIBDcoach gebruiken en hun ervaringen willen delen, mogen de makers van de coach natuurlijk niet ontbreken. Sananet heeft tien jaar geleden het instrument gebouwd. Daarom weten zij als geen ander waar de coach aan moest en moet voldoen. Technisch, inhoudelijk en ook voor de toepassing in de praktijk. Er wordt gekeken zowel naar mensen met IBD die de coach gebruiken als ook naar de medische professionals die werken met de digitale coach. Wat zijn de ervaringen van Sananet?

Anke van Laar is ehealth consultant implementatie bij Sananet. Zij komt ‘bij de ziekenhuizen thuis’. Helpt de mensen die de coach gebruiken.
Maarten Pieters heeft ook ehealth consultant bij Sananet op zijn visitekaartje staan maar dan met de toevoeging content ontwikkeling sanacoaches.

Er wordt gegrinnikt. Anke: ‘Het zijn inderdaad hele monden vol. Toch zeggen de termen precies wat we doen. Ik help klanten nadat ze hebben besloten om over te gaan tot aanschaf van de coach. Om te zorgen dat de kaders er zijn om de coach succesvol te laten zijn. Zo moet de zorgverlener vertrouwen krijgen in de coach, moet er draagvlak zijn voor digitale zorg, met duidelijke doelstellingen en afspraken over werken met de coach. We zijn er voor technische en inhoudelijke vragen. En voor het begeleiden en ondersteunen van het verandertraject. MijnIBDcoach is een makkelijke en zeer werkbare digitale coach. Om het tot een succes te maken is verandering in werkwijze en zorgpad nodig. Dat laat ik zien.’
Maarten: ‘Ik werk op het gebied van het vormgeven van de content. De informatie die we in een digitaal instrument stoppen moeten we zo presenteren dat de gebruikers, zowel de medisch professionals als de mensen met IBD, ermee uit de voeten kunnen. We zorgen ervoor dat de resultaten die we eruit willen hebben juist en bruikbaar zijn. Van dashboard tot vragenlijst, van kenniskuur tot de monitor van biologicals. We hebben heel veel sanacoaches ontwikkeld, zoals we de digitale coaches noemen. MijnIBDcoach is daar een van. We zijn als bedrijf specialist op het gebied van telemonitoring in de zorg.’
Met de digitale coach
doen zorgverleners
waar ze goed in zijn
Efficiëntere zorg
Anke: “De coach heeft een eigen plek veroverd in de zorg. En wordt door steeds meer mensen gebruikt. Naar tevredenheid. Dat hoor en zie ik. Nog elke dag komen er gebruikers bij. Het is een slimme techniek waar ziekenhuizen en de gebruikers van profiteren. Zorg verloopt efficiënter. Mensen met IBD zien hun medische professionals alleen als het noodzakelijk is. De bezoeken aan het ziekenhuis nemen af. Als de patiënt dan komt voor de jaarlijkse afspraak dan heeft de zorgverlener zich al voorbereid via de coach. In de tussentijd kan de patiënt aan de slag met zelfzorgadviezen en kennismodules van de coach. Het is zorg dichtbij. Ik zeg bewust niet meer op afstand, want omdat mensen met IBD de app in hun broekzak dragen, is het altijd dichtbij. Dichterbij kan eigenlijk niet.’
MijnIBDcoach
mijnIBDcoach is een applicatie waarmee mensen met IBD op afstand kunnen worden gemonitord en worden begeleid. Omdat ze de coach online benaderen via mijnIBDcoach.nl of de mijnIBDcoach-app, ervaren ze de zorg juist dichtbij. De coach is een telemonitoring instrument dat een brug vormt naar betere, betaalbare en innovatieve zorg. Veel ziekenhuizen zijn inmiddels aan de slag met een telemonitoring zorgpad. MijnIBDcoach ondersteunt patiënten bij het in de gaten houden van hun gezondheid. Zij komen meer te weten over IBD en leren IBD te controleren. Door deze betrokkenheid en zelfregie verbeteren behandelresultaten.

Maarten: ‘MijnIBDcoach bezorgt gebruikers het ultieme gevoel dat ze niet alleen zijn met hun aandoening. Ook al zit je alleen op de bank thuis. Met de coach bij je zit de verpleegkundige aan de andere van je device. Of dat nou een laptop of telefoon is. Degene met wie je communiceert kent je en is bekend met jouw aandoening.’
Direct contact, direct actie
‘Met mijnIBDcoach kunnen mensen met IBD elk moment direct in actie komen. Als je een vraag hebt over jouw situatie dan kun je een bericht sturen. Je komt niet terecht in een wachtrij voor het maken van een afspraak. Je krijgt via de coach een reactie. Soms heb je een niet urgente vraag, en wil je even iets weten. Dan krijg je een reactie binnen de termijn die in de coach wordt gehanteerd. In mijnIBDcoach staat daar een termijn van tussen twee à drie werkdagen voor. Dat kan variëren. Al met al denk ik dat je kunt stellen dat met de coach de zorg gestructureerder verloopt. Beide partijen ervaren dat als prettig en efficiënt.’
Regie
‘De zorgverleners zitten meer in de regie dan voorheen. MijnIBDcoach filtert de vragenlijsten voor de medisch professional. Ze krijgen alleen meldingen van mensen met IBD die aandacht nodig hebben. Al lezend kunnen ze dan de historie erbij pakken en zien waar de veranderingen zitten. Zo geef je als zorgverlener juist info op het juiste moment. Dat is precies waarom de digitale coach zo wordt gewaardeerd. Het laat de zorgverlener doen waar ze goed in zijn. Waarvoor ze zijn opgeleid en waarvoor ze het vak hebben gekozen.
In principe geldt dit uitgangspunt ook voor mensen met IBD. Zij kunnen kiezen voor meer eigen regie. Zelf in actie komen op het moment dat zij dat willen. De functionaliteiten in de coach kun je per patiënt instellen. Zo zorg je ervoor dat de frequentie en de inhoud van de vragenlijsten past bij de situatie van de mens met IBD. Patiënten kunnen bij twijfel altijd vragen om een advies in de coach. Dit krijg je in de vorm van tekst. Denk hierbij aan: neem je medicatie, bel je zorgverlener, houd de klachten in de gaten, et cetera. Het kan dus zijn dat patiënten zelf moeten bellen. Bij alarmsignalen die bij de zorgverlener terechtkomen onderneemt de zorgverlener actie. Van dit soort functies gaat een geruststellende werking uit. Omdat je weet dat er iemand aan de andere kant van de lijn zit die jouw situatie kent.’
De gegevens
die de digitale coach oplevert
zorgen voor inzicht
Vernieuwen
‘Door de jaren heen is mijnIBDcoach ontwikkeld van een versie 1.0 naar een versie 5.1. Dat komt door reacties op het gebruik. We verzamelen feedback. En dat levert op een gegeven moment vernieuwingen op. Zo is de periodieke check veranderd. De frequentie van deze controle is ook aangepast en er is een verkorte variant van de check gemaakt. Daarbij zijn de vragenlijsten ingekort. Vanuit een zogenoemde contentcommissie waar medisch professionals in zitten, reageert men op de inhoud en daar kwam uit dat gebruikers te lang bezig waren met het beantwoorden. En dan loop je het risico dat mensen afhaken en die checks niet meer invullen. Dat willen we voorkomen. Omdat lange termijn gebruik van belang is voor het succes van de coach. Zoveel te langer je de coach gebruikt, zoveel te meer je weet van je aandoening, zoveel te meer je weet wat je moet doen. De gegevens die het oplevert zorgen voor inzicht. Bij de mens die IBD heeft en bij de medische professionals.
Toekomstmuziek
‘We proberen altijd nóg beter in te spelen op de antwoorden van de gebruiker van de coach. En we kijken hoe we informatie beter kunnen aanbieden. Zo zijn we bezig met het uitdenken van het concept van een digitale collega. Om dat extra kracht bij te zetten heeft het een gezicht en naam gekregen. Het staat nog in de kinderschoenen, maar het zijn ontwikkelingen die eraan komen. Veel aanpassingen van de coach die we doorvoeren zijn kleine dingen aan de achterkant. In de techniek, zeg maar. Die zie je als gebruiker niet direct aan de voorkant. Het enige dat gebruikers merken is dat mijnIBDcoach fijner werkt.
Of de coach ooit klaar is? We hebben nog heel veel wensen eer we een punt bereiken dat we zeggen nou is de coach zo goed als af. We onderzoeken bijvoorbeeld ook hoe we de coach op basis van karakteristieken kunnen aanpassen. Dus dat het nog persoonlijker, nog passender, nog specifieker wordt op basis van feedback en antwoorden die iemand geeft. Technisch is dat al mogelijk. Maar nog niet in de coach verwerkt. Nee, klaar zijn we er nog lang niet mee!’
Eigenlijk ís de coach de zorg.
Het is een normaal onderdeel
van de reguliere zorg
Hybride zorg
‘Het is een continu proces van aanpassen. Stapje voor stapje komen we bij een coach waar alle ziekenhuizen blij mee zijn. Een hybride instrument met een mix van digitale en fysieke zorg. Het traject van implementatie zit sowieso vol uitdagingen. Omdat het veranderingen in werken met zich meebrengt. Een andere kijk op het contact met patiënten. Loslaten van wat je gewend bent, is voor iedereen lastig. Dat geldt niet alleen bij de invoering van de coach. Het vergt veranderingen in het zorgpad. Het vergt dat je vertrouwd raakt met nieuwe systemen. En daar zijn we vanuit Sananet mee bezig. We kunnen niet meer zonder digitale coaches. Zij vormen een steeds groter deel van de zorg. Daar wennen we aan als samenleving. Eigenlijk ís de coach de zorg. Het is niet meer aanvullend. Het is een normaal onderdeel van de reguliere zorg. Dus de coaches en ook mijnIBDcoach blijven.’