MijnIBDcoach voorzien van integraal corona beladvies

Duizenden patiënten met IBD (chronische darmontstekingen ‘ziekte van Crohn’ en ‘Colitis Ulcerosa) kunnen sinds een week gebruik maken van een corona-beladvies dat ingebouwd is in de succesvolle mijnIBDcoach. De 18 ziekenhuizen die inmiddels gebruik maken van mijnIBDcoach mogen de komende 6 maanden zonder extra kosten deze voor al hun IBD-patiënten inzetten.

Patiënten die onder behandeling zijn bij deze 18 ziekenhuizen kunnen zich nu ook, op uitnodiging van de zorgprofessional, zelf inschrijven op de e-coach. Dat werd tot nu toe door de zorgprofessional gedaan. Tineke Markus, voorzitter van de Stichting mijnIBDcoach: “Hiermee wordt de patiënt nog meer regisseur van zijn of haar eigen ziekteproces en daarnaast geeft dat de medisch professional in deze hectische tijden de gelegenheid zich volledig te richten op de patiënten die de zorg het hardste nodig hebben”.

MijnIBDcoach is een van de meest succesvolle e-Health toepassingen in Nederland. Patiënten worden via telemonitoring op afstand begeleid en ondersteund. De patiënten worden daarbij niet alleen gemonitord, ook krijgen ze met ingebouwde kennismodules informatie over de ziekte, mogelijke behandelingen en adviezen voor leefstijlaanpassingen. Een wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd is in The Lancet heeft aangetoond dat hiermee het aantal poli-bezoeken met 40% kan worden gereduceerd en het aantal klinische opnames zelfs gehalveerd.

Corona-beladvies

Vanwege corona is mijnIBDcoach die samen met e-health pionier Sananet is ontwikkeld, bovendien uitgebreid met een Corona beladvies. Patiënten met klachten die mogelijk kunnen duiden op Corona, kunnen nu online enkele vragen beantwoorden. Een algoritme achter deze vragen leidt tot zelfzorgadviezen op maat en adviseert de patiënt, indien nodig, contact op te nemen met de medisch professional.

Op de website van Sananet kunt u zien of uw ziekenhuis gebruik maakt van mijnIBDcoach: https://www.sananet.nl/onze-klanten/.